Sulje lomake
Mistä palveluista olet kiinnostunut?
1/5
Millainen on budjettisi?
2/5
Millainen on projektisi toiveaikataulu?
3/5
Kerro hieman yrityksestäsi.
4/5
Anna vielä lopuksi yhteystietosi.
5/5
Kiitos, olemme vastaanottaneet tarjouspyyntösi. Olemme teihin yhteydessä pian!
No voe perehana. Jotain meni nyt kyllä vikaan. Jos ongelma toistuu uudelleen, soita suoraan Laurille numeroon: +358 40 844 6805.
Anni Roivas

Bränditarina vai yritystarina?

Datalla täytetyssä todellisuudessa ihminen kaipaa tarinoita. Me ihmiset olemme kehittyneet kuuntelemaan tarinoita huomattavasti paremmin, kuin pelkkiä yksittäisiä faktoja, sillä tarinankerronta on yksi varhaisimmista muodoista välittää informaatiota toisillemme. Melkein voisi sanoa tarinankerronnan kulkevan geeneissämme, ja ihminen muistaakin tarinan keinoin välitetyn viestin jopa 22 kertaa yksittäistä faktaa paremmin. Tarinoilla on merkitystä.

Mitä tekemistä tarinoilla on sitten brändien kanssa?

Tarinat ovat loistava keino erottua brändinä joukosta ja luoda tunneside asiakkaaseen. Tarinan keinoin voidaan tuoda esiin brändin arvoja, sen visio ja missio. Niillä voidaan koukuttaa kuluttajan mielenkiinto ja houkutella tämä lähemmäs. Niillä voidaan luoda identiteettiä brändeille ja saada ihmiset samaistumaan, ja tämän myötä myös ostamaan.

Bränditarina ja yritystarina ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Yritystarina kertoo nimenomaan yrityksen tarinaa. Miten yritys on päätynyt siihen pisteeseen, jossa se on nyt? Onko yritys perheyritys vai syntynyt parin kaverin hullusta ideasta, joka osoittautuikin sitten niin loistavaksi, että kokonainen yritys muodostui sen ympärille. Ehkä yritys on syntynyt ratkaisemaan jonkin tietyn ongelman, johon joku joskus törmäsi ja päätti tehdä asialle jotain.

Yritystarinan tarkoituksena on tehdä yritys itsessään tutuksi ja jopa helpommin lähestyttäväksi. Se kertoo miksi yritys on syntynyt ja mitä se haluaa tarjota asiakkailleen. Tarinan keinoin voidaan esitellä yritykselle tärkeitä arvoja, sekä sen visio ja missio. Yritystarinan ei siis kannata jäädä pelkään fraasiin ”olemme vuonna XX perustettu suomalainen perheyritys”, vaan käyttää hyväksi mahdollisuus näyttää jotain enemmän itsestään.

Oma suosikkini yritystarinoista on The Other Danish Guyn tarina, jonka voit käydä kuuntelemassa heidän sivuiltaan: https://theotherdanishguy.fi/pages/brandin-tarina-ja-arvot . The Other Danish Guy kertoo hauskan tarinan yrityksen luoneesta tapahtumasta, mutta luo samalla mielikuvaa huumorintajuisesta ja räävittömästä yrityksestä, joka ei pelkää heittäytyä. Olen kuullut jonkun tilaavan yrityksen kalsareita ihan vain tämän hulvattoman yritystarinan takia. Tarina tuo myös esille sen todellisen tarpeen, jonka takia yritys on päädytty perustamaan: jotta kenenkään ei tarvitsisi kokea Masan kohtaloa.

Entä sitten se bränditarina?

Bränditarina on jatkuva narratiivi, jota brändi kertoo asiakkailleen, ja joka kulkee osana brändiä. Se on omalla tavallaan tarina, joka ei koskaan lopu, vaan elää jatkuvasti brändin kanssa ja samalla asiakkaiden kautta. Brändien tarinankerrontaa on ajoittain vaikea hahmottaa, sillä se ei ole satu, jonka voisit lukea suoraan nettisivuilta. Se on jotain hieman abstraktimpaa, joka välittyy asiakkaille brändin viestinnän kautta.

Bränditarina on kertomus siitä, mitä brändi ja sen asiakkaat saavat aikaan maailmassa. Coca-Cola kertoo tarinaa onnellisista hetkistä läheisten kanssa. Nike kertoo tarinaa siitä, että liikunta kuuluu tasa-arvoisesti kaikille. Applen tarinana on inspiroida ihmisiä ajattelemaan eri tavalla ja erottautumaan rohkeasti joukosta. Jos pohdit kaikkia näitä kolmea esimerkkiä, huomaat, ettei yhdessäkään ole varsinaisesti kyseisten brändien tuotteet keskiössä. Tarinat eivät todellakaan kerro tuotteista, yrityksistä tai niiden perustajista. Nämä tarinat välittävät tunnetta ja saavat aikaan liikettä juuri sillä.

Bränditarinoiden voima on siinä, että me etsimme lähes huomaamattamme tarinoita, joihin samaistua. Haluamme kuulua joukkoon ja olla osa tarinaa. Jokainen tarina ei ole jokaiselle sopiva, mutta oikealle kohderyhmälle kerrottuna tarina auttaa muodostamaan tunnesiteen. Se saa asiakkaat sitoutumaan brändiin ja on keskeisessä osassa brändiuskollisuuden muodostumisessa. Meitä ihmisiä ohjaavat tunteet ja parhaimmat tarinat ohjaavat tunteita.

Millainen on sinun brändisi tarina?