Sulje lomake
Mistä palveluista olet kiinnostunut?
1/5
Millainen on budjettisi?
2/5
Millainen on projektisi toiveaikataulu?
3/5
Kerro hieman yrityksestäsi.
4/5
Anna vielä lopuksi yhteystietosi.
5/5
Kiitos, olemme vastaanottaneet tarjouspyyntösi. Olemme teihin yhteydessä pian!
No voe perehana. Jotain meni nyt kyllä vikaan. Jos ongelma toistuu uudelleen, soita suoraan Laurille numeroon: +358 40 844 6805.
Anni Roivas

Miten brändi rakennetaan?

Kun ajattelemme brändiä, hyvin todennäköisesti ensimmäisenä tulee mieleen sen visuaalinen puoli. Näemme mielessämme Niken ja Applen logot, Coca-Colan punaisen värin ja Disneyn leikkisän fontin. Väreillä, fonteilla ja logolla on väliä, mutta brändiä ei koskaan lähdetä rakentamaan niiden kautta. Ensimmäisenä on laitettava perustukset kuntoon.

Aivan ensimmäisenä on mietittävä, miksi brändi on olemassa. Mihin brändi haluaa vaikuttaa ja mihin se haluaa tehdä muutoksen? Millaisesta maailmasta brändi haaveilee? On siis kaivauduttava aivan brändin ytimeen, jotta kaikki mitä brändiä rakennettaessa tehdään, palvelee brändiä kaikkein aidoimmillaan. Tällä tavalla rakennetaan aito brändi, jolla on tarina, jota se haluaa toteuttaa ja johon ihmiset voivat samaistua.

Seuraavana askeleena on pohtia brändiä suhteessa muihin. Tässä kohtaa vastataan kahteen elintärkeään kysymykseen brändin kannalta. Ensimmäinen kysymys on, missä brändi sijaitsee suhteessa muihin kilpailijoihinsa (positiointi). Toiseksi määritellään brändin kohderyhmä. Molemmat näistä ovat merkittäviä tekijöitä. Positiointi auttaa hahmottamaan, miten brändi erottuu kilpailijoistaan. Kohderyhmän määrittely taas määrittää sen, millaiselle vastaanottajalle brändiä rakennetaan. Brändi nimittäin rakennetaan ennen kaikkea asiakkaitaan varten.

Mikäli brändillä ei ole nimeä vielä, on tämä hyvä väli keksiä se. Nimeä valitessa kannattaa ottaa muutamia seikkoja huomioon. Ensinnäkin lyhyt nimi muistetaan moniosaista ja pitkää nimeä helpommin. Kirjainyhdistelmä nimenä on taas hankala, sillä kuluttaja ei välttämättä hahmota mistä sanoista kirjainyhdistelmä on muodostettu. Nimi, joka on vaikea ääntää, on vaikea keskustelunaihe ja niin edelleen. Nimen valitseminen ei ole ihan niin yksinkertaista puuhaa, mutta sen pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa.

Kun vihdoin päästään visuaalisen puolen kimppuun, on mietittävä, millaista tarinaa brändisi haluaa kertoa kohderyhmälleen. Toimiva brändi-ilme ei synny valitsemalla vain satunnaisia kivoja värejä. Värivalintojen tulisi pohjautua väripsykologiaan ja samalla on otettava huomioon millaisia asioita eri värit symboloivat vallitsevassa kulttuurissa. Samoin fontit valitaan sen perusteella, mitä kohderyhmälle halutaan viestiä. Logoksikaan ei voi piirrellä mitä vain satunnaisia kuvioita, vaan logon on istuttava kokonaiskuvaan.

Jotta brändi olisi toimiva kokonaisuus, on määriteltävä myös se, miten brändi puhuttelee kohderyhmäänsä viestinnässään. Tätä varten määritellään brändin äänensävy (tone of voice). Äänensävyn tulee tukea brändin tarinaa, toimia yhdessä visuaalisen puolen kanssa ja sopia yhteen myös kohderyhmän kanssa.

Kaiken kaikkiaan brändi on iso paketti, jossa on monta tekijää. Tärkeintä brändin toimivuudessa onkin, että kaikki nämä tekijät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jonka kaikki osaset tukevat toinen toisiaan. Johdonmukainen brändi toimii.

Miten nämä kaksi sitten eroavat toisistaan?

Brändiuudistuksen (brand refresh) tarkoituksena on elvyttää vanhaa brändiä modernimpaan ja raikkaampaan muotoon. Tällöin pyritään säilyttämään brändi edelleen samana tunnistettavana brändinä, mutta päivitetään sitä parempaan versioon. Brändin ilmettä parannellaan esimerkiksi uusilla väreillä, logoa voidaan hioa, sen äänensävyä voidaan kehittää ja slogan vaihtaa. Brändiuudistus on tavallaan kuin talon pintaremontti. Jotain tehdään kokonaan uusiksi, jotain säilytetään, mutta loppujen lopuksi talon tunnistaa samaksi taloksi kuin ennenkin. Sen arvo on vain noussut uuden fiiliksen myötä.

Uudelleenbrändäyksen (rebranding) on taas tarkoitus todellakin uudistaa brändisi kokonaan. Silloin brändille voidaan kehittää uudenlainen persoona, vaihtaa brändivärit täysin, muuttaa koko brändiviestintä päälaelleen, mutta ennen kaikkea silloin pureudutaan syvälle brändistrategiaan. Brändin on ehkä tällöin tarve saavuttaa täysin uusi kohderyhmä, löytää uusi positio markkinoilla tai mukautua jo tapahtuneisiin tai tuleviin isoihin muutoksiin joko markkinatilanteessa tai yrityksen sisällä. Tällöin on sukellettava brändin päivittämisessä paljon syvemmälle, kuin brändiuudistuksen tasolla. Jos brändiuudistus oli verrattavissa talon pintaremonttiin, uudelleenbrändäyksessä se talo vedetään matalaksi ja rakennetaan uudestaan. Tieteenkään mikään ei estä rakentamasta talon joitain osia samanlaisiksi kuin ennenkin, mutta tässä tilanteessa on tärkeää päästä rakentamaan perusteet uudelleen.

Vanhentuneen brändin päivittämisen voi siis tehdä pienemmässä tai laajemmassa mittakaavassa tarpeen mukaan. Molemmissa tilanteissa brändi saa uutta energiaa ja palvelee jälleen asiakkaitaan ja kohderyhmäänsä aiempaa tehokkaammin.

Ehkä nyt siis olisikin hyvä hetki päivittää se vanha kulahtanut paita parempaan?