Sulje lomake
Mistä palveluista olet kiinnostunut?
1/5
Millainen on budjettisi?
2/5
Millainen on projektisi toiveaikataulu?
3/5
Kerro hieman yrityksestäsi.
4/5
Anna vielä lopuksi yhteystietosi.
5/5
Kiitos, olemme vastaanottaneet tarjouspyyntösi. Olemme teihin yhteydessä pian!
No voe perehana. Jotain meni nyt kyllä vikaan. Jos ongelma toistuu uudelleen, soita suoraan Laurille numeroon: +358 40 844 6805.
Anni Roivas

Onko brändisi kulahtanut?

Onko sinullakin kaapissasi sellainen vanha lempipaita, joka on jo täysin kulahtanut, mutta pidät siitä silti niin paljon, ettet halua heittää sitä pois? Ehkä se tuo sinulle hyviä muistoja mieleen tai olet aina tuntenut olosi hyväksi siinä paidassa. Voi olla, ettei paita ole ollut sinulle sopiva enää moneen vuoteen. Ainakaan se ei ole ollut muodikas enää moneen vuoteen. Tiedät, että olisi jo aika heittää tuo paita pois, sillä tiedät, ettet tule käyttämään sitä enää. Siitä luopuminen on vain niin vaikeaa. Välillä näin käy brändi-ilmeellekin.

Tiedät katsoessasi logoasi, että samalla tavalla, kuin vanha lempipaitasi, myös logosi on kulahtanut. Ehkä brändi-ilme on tehty vuosikymmeniä sitten. Ehkä brändi-ilmeesi on tehty kiireessä aloittaessasi liiketoimintaasi ilman sen suurempaa ajatusta sen toimivuudesta ja se ei ole koskaan varsinaisesti toiminutkaan, mutta olet kiintynyt siihen. Parhaat päivänsä nähnyt brändi-ilme on jo osa sinua. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa jotain tärkeää brändäyksestä: brändi-ilmeesi on olemassa asiakkaitasi varten, ei sinua varten.

Brändi-ilmeesi tulisi kertoa kohderyhmällesi jotain siitä, millainen sinä olet. Jos brändisi näyttää vanhanaikaiselta ja huolimattomalta, potentiaalinen asiakas tekee helposti johtopäätöksen, että koko yritys tai tuote on vanhanaikainen ja huolimaton. Tämä kannattaa pitää mielessä silloin, kun säilytät vanhaa brändi-ilmettä enää vain nostalgiasyistä. Et varmaankaan lähtisi tekemään vaikutusta unelmiesi treffikumppaniinkaan siinä kulahtaneessa paidassa?

Kenties brändi-ilmeesi on kulkenut mukanasi jo pitkään. Se tuntuu olevan osa sitä mitä teet ja edustaa kaikkea mitä olet saavuttanut. Ajattelet vanhan asiakaskuntasi tunnistavan sinut juuri siitä ja mieltävän sen tärkeäksi osaksi yritystäsi. Siksi siitä luopuminen voi tuntua todella haastavalta. Olette kasvaneet yhteen ja siinä kohtaa on vaikea muistaa, että brändisi ei ole olemassa sinua varten.

Brändin päivittäminen kannattaa silloin, kun brändisi ei enää palvele kohderyhmääsi. Jos se viestii kohderyhmällesi täysin päinvastaista asiaa, kun toivoisit, ei brändisi palvele enää ketään. Tämän takia on tärkeää pitää brändisi ajankohtaisena.

Mikäli olet tätä tekstiä lukiessasi havahtunut siihen, että brändisi todellakin on kulahtanut, on sinulla onneksi kaksi vaihtoehtoa asian korjaamiseen. Voit joko tehdä brändiuudistuksen (brand refresh) tai vaihtoehtoisesti kokonaan uudelleenbrändätä (rebranding). Tässä vaiheessa huomautettakoon, että näille englanninkielisille termeille ei ole varsinaisia suomenkielisiä vastineita, joten brändiuudistus ja uudelleenbrändäys ovat itse valitsemani suomenkieliset termit englanninkielisille brand refresh ja rebranding termeille.

Miten nämä kaksi sitten eroavat toisistaan?

Brändiuudistuksen (brand refresh) tarkoituksena on elvyttää vanhaa brändiä modernimpaan ja raikkaampaan muotoon. Tällöin pyritään säilyttämään brändi edelleen samana tunnistettavana brändinä, mutta päivitetään sitä parempaan versioon. Brändin ilmettä parannellaan esimerkiksi uusilla väreillä, logoa voidaan hioa, sen äänensävyä voidaan kehittää ja slogan vaihtaa. Brändiuudistus on tavallaan kuin talon pintaremontti. Jotain tehdään kokonaan uusiksi, jotain säilytetään, mutta loppujen lopuksi talon tunnistaa samaksi taloksi kuin ennenkin. Sen arvo on vain noussut uuden fiiliksen myötä.

Uudelleenbrändäyksen (rebranding) on taas tarkoitus todellakin uudistaa brändisi kokonaan. Silloin brändille voidaan kehittää uudenlainen persoona, vaihtaa brändivärit täysin, muuttaa koko brändiviestintä päälaelleen, mutta ennen kaikkea silloin pureudutaan syvälle brändistrategiaan. Brändin on ehkä tällöin tarve saavuttaa täysin uusi kohderyhmä, löytää uusi positio markkinoilla tai mukautua jo tapahtuneisiin tai tuleviin isoihin muutoksiin joko markkinatilanteessa tai yrityksen sisällä. Tällöin on sukellettava brändin päivittämisessä paljon syvemmälle, kuin brändiuudistuksen tasolla. Jos brändiuudistus oli verrattavissa talon pintaremonttiin, uudelleenbrändäyksessä se talo vedetään matalaksi ja rakennetaan uudestaan. Tieteenkään mikään ei estä rakentamasta talon joitain osia samanlaisiksi kuin ennenkin, mutta tässä tilanteessa on tärkeää päästä rakentamaan perusteet uudelleen.

Vanhentuneen brändin päivittämisen voi siis tehdä pienemmässä tai laajemmassa mittakaavassa tarpeen mukaan. Molemmissa tilanteissa brändi saa uutta energiaa ja palvelee jälleen asiakkaitaan ja kohderyhmäänsä aiempaa tehokkaammin.

Ehkä nyt siis olisikin hyvä hetki päivittää se vanha kulahtanut paita parempaan?