Sulje lomake
Mistä palveluista olet kiinnostunut?
1/5
Millainen on budjettisi?
2/5
Millainen on projektisi toiveaikataulu?
3/5
Kerro hieman yrityksestäsi.
4/5
Anna vielä lopuksi yhteystietosi.
5/5
Kiitos, olemme vastaanottaneet tarjouspyyntösi. Olemme teihin yhteydessä pian!
No voe perehana. Jotain meni nyt kyllä vikaan. Jos ongelma toistuu uudelleen, soita suoraan Laurille numeroon: +358 40 844 6805.
Anni Roivas

Tunteita ja brändejä

Osaatko kuvitella elämääsi ilman tunteita? Luultavasti et, jollet ole täysin psykopaatti. Tunteet tekevät elämästämme jotain muuta kuin samanlaisten päivien suorittamista. Elämä ilman tunteita tuntuu ajatuksena sisällöttömältä. Mutta siinä missä elämä olisi tyhjää ilman tunteita, niin olisivat myös brändit. Maailman menestyneimmät brändit ovat osanneet hyödyntää brändinsä rakentamisessa erilaisia tunteita. Coca-Cola yhdistyy iloon ja nautintoon, Apple uskallukseen ja kapinahenkeen, ja Disney riemuun ja leikkisyyteen. Kun brändi herättää yleisössään tarpeeksi tunteita, faktat menettävät merkityksensä.  

Tunteilla on tärkeä merkitys myös brändiuskollisuudessa. Jonkin toisen brändin tuote saattaa oikeasti olla parempi, kuin se, jonka ostat. Sinä kuitenkin koet ostamasi brändin omaksesi, etkä halua luopua siitä. Toisen brändin ostaminen tuntuisi väärältä. Brändi, joka on onnistunut luomaan näin merkittävän emotionaalisen yhteyden, on lähes voittamaton.  

Me usein arvioimme itsemme rationaalisemmiksi olennoiksi, kuin mitä oikeasti olemme. On tutkittu, että ihmisen ostoprosessi ei olekaan niin suoraviivainen mitä usein esitetään. Tiedäthän sen mallin, jossa ihminen ensin herää ostotarpeeseen, tekee tutkimusta, vertailee tuotteita ja lopulta päätyy tarkoin harkittuun valintaan. Kuinka moni meistä on oikeasti näin rationaalinen jokaisen ostoksensa kanssa? Todellisuudessa tämä ostoprosessi on ajoittain lähes nurinkurinen, sillä ihmiset ostavat tunteella ja ostettuaan tuotteen perustelevat itselleen järjellisin syin, miksi tämä oli hyvä ostos. Tunnistan, ja tunnustan, ainakin itse tehneeni näin.

Tämä on hyvä osoitus siitä, miksi brändäyksessä on tärkeää keskittyä tunteiden luomiseen. Jos brändi saa herätettyä ostajassa tunteen, jäävät rationaaliset perustelut toiseksi. Ihminen on ovela huijaamaan itse itseään ja katsomaan sormien läpi sitä, että joku toinen valinta voisi olla järkevämpi, jos hänen sydämensä on jo tehnyt valinnan.

Meitä ihmisiä ohjaa monissa asioissa alitajuntamme. Tämän takia emme aina ole itse edes täysin perillä niistä tunteista, jotka meitä ajavat ja joiden myötä meille syntyy tarve tai halu ostaa jotain brändiä. Ehkä syvällä sisimmässämme haluamme tuntea itsemme ainutlaatuisiksi, tuntea olomme turvallisiksi myös tulevaisuuden suhteen tai nauttia vapaudesta ja jos jokin brändi onnistuu koskettamaan näitä sisäisiä halujamme, se on voittanut meidät puolelleen. Tällöin muodostuu aito yhteys brändin ja sen asiakkaan välille, sillä asiakas kokee brändin oikeasti vastaavan hänen tarpeisiinsa ja ymmärtävän häntä. Kukapa meistä ei haluaisi kokea tätä.

Tunteet ovat inhimillinen kokemus, joka erottaa meidät tietokoneista. Haluamme tulla nähdyiksi ja ymmärretyiksi. Haluamme kokea riemua ja jännitystä. Haluamme tulla kohdatuiksi algoritmien luomien profiilien sijaan aitoina ihmisinä. Se brändi, joka on sisäistänyt tämän, on jo ottanut valtavan loikkauksen eteenpäin verrattuna kilpailijoihinsa.  

Sir Richard Branson on todennut: ”The idea that business is just a numbers affair has always struck me as preposterous. For one thing, I’ve never been particularly good at numbers, but I think I’ve done reasonable job with feelings. And I’m convinced that it is feelings - and feelings alone - that account for the success go the Virgin brand in all of its myriad forms.” Mikäli Branson on oikeassa, ovat tunteet todellakin avain menestykseen brändäyksessä.