Sulje lomake
Mistä palveluista olet kiinnostunut?
1/5
Millainen on budjettisi?
2/5
Millainen on projektisi toiveaikataulu?
3/5
Kerro hieman yrityksestäsi.
4/5
Anna vielä lopuksi yhteystietosi.
5/5
Kiitos, olemme vastaanottaneet tarjouspyyntösi. Olemme teihin yhteydessä pian!
No voe perehana. Jotain meni nyt kyllä vikaan. Jos ongelma toistuu uudelleen, soita suoraan Laurille numeroon: +358 40 844 6805.

Brändäyksen historia

Vanha polttomerkitsin

Termi "brändi" juontaa juurensa muinaisnorjan sanaan "brandr" (polttaa), jolla viitattiin karjan merkitsemiseen polttomerkein. Vastaavasti tänä päivänä yritykset laittavat oman leimansa tuotteisiinsa ja palveluihinsa. Kuitenkin nyt 2000-luvulla brändäyksen merkitys on hieman toinen, eikä enää suinkaan rajoitu vain oman tuotteen merkitsemiseen, vaan brändäyksestä on tullut yritysten ainoa erottautumiskeino ja elinehto.

Varsinainen brändäyksen historia alkaa kuitenkin termiään kauempaa.

Brändäyksen juuret ovat termiänsä syvemmällä

Useat muinaiset sivilisaatiot hyödynsivät brändäystä myydäkseen tuotteitaan. Kauppiaat houkuttelivat ostajia ostamaan tuotteita, kuten mausteita, viinejä tai mattoja sanallisin myyntihuudahduksin. Kertoakseen tarjouksensa enimmäkseen lukutaidottomalle väestölle, he ripustivat putiikkiensa ylle kuvitettuja kylttejä ja maalasivat myymälänsä edustansa värillisiksi. Muinaisen Pompejin kaupungin muureilla on edelleen nähtävissä merkintöjä, joita käytettiin aikanaan markkinointimielessä.

Keskiajalla tienvarsi- ja torikauppoja koristivat mainoskyltit ja iskulauseet.

1600-1700-luku

Papyrus ja pergamentti vaihtuivat ajan saatossa paperiksi ja siten sanomalehdiksi. Suomeen paperia tuotiin ensimmäisen kerran jo 1300-luvun tienoilla. Painokoneiden yleistyttyä 1600- ja 1700-luvuilla sanomalehtien suosio kasvoi, ja samalla antoi yrityksille mahdollisuuden nostaa omia tuotemerkkejä esiin aivan uudella tavalla.

Näihin aikoihin aloimme nähdä ensimmäisiä oikeita mainoksia. Kuvien ja tekstin merkitys ja harmonia alkoivat tulla tärkeiksi. Vuodesta 1760 lähtien, teollinen vallankumous alkoi viimein muotoutua. Monet ensimmäiset suuret tuotemerkit ovatkin saaneet alkunsa tältä ajanjaksolta, kuten esimerkiksi Fiskars.

Vuonna 1625 Englannissa ensimmäinen ilmoitus ilmestyi sanomalehdessä, ja vuonna 1704 ensimmäinen amerikkalainen mainos julkaistiin Bostonin uutiskirjeessä.

Maailman ensimmäinen sanomalehtijulkaisu

1609, Relation aller Fürnemmen und gedenckwürdigen Historien, Saksa.

1800-1900-luku

Mainostoimistoja alkoi ilmestyä Englannissa 1800-luvulla. Niiden tarkoituksena oli löytää uusia ja innovatiivisempia tapoja tavoittaa yritysten asiakkaat. Tavaramerkkejä alkoi löytyä niin bannereista, julisteista kuin jopa sateenvarjoistakin. Yritykset alkoivat mainostamaan omaa tuotenimeään erilaisilla houkuttelevilla pakkauksilla ja huomiota herättävillä iskulauseilla. 

1800-1900-lukujen taitteessa Amerikka kasvoi ja kehittyi valtavasti. Tällä ajanjaksolla Amerikassa syntyi useita yrityksiä, jotka ovat olemassa edelleen tänä päivänä. Uskoisin, että sinäkin olet joskus juonut Coca-Cola -merkkistä juomaa.

1887

Coca-Cola Company Inc.

2021

Coca-Cola Company Inc.

Merkittäviä hetkiä lähihistoriasta

1 heinäkuuta, 1941. Maailman ensimmäinen TV-mainos. Se oli kestoltaan kymmenen sekuntia pitkä ja mainosti rannekelloja.
Applen ikoninen TV-mainos vuodelta 1984, joka pohjautuu George Orwellin kirjaan "Vuonna 1984".

Brändit ovat muuttuneet karjan merkitsemisestä...

...tavaksi tehdä yritys tunnetuksi ja painettua kuluttajien mieleen.

Tämä päivä


Valtaosa yrityksistä on löytänyt oman markkinarakonsa jo valmiiksi ylikuormitetuilla markkinoilla. Markkinointi on kohdennettua ja monialaista. Internet-aika on luonut välittömän tyydytyksen kulttuurin, joka on johtanut yhä vaativampien kuluttajien sukupolveen. Yritysten on luotava brändejä, jotka houkuttelevat juuri tiettyä kohderyhmää pärjätäkseen ylitarjonnan keskellä. Tämä on johtanut muiden muassa yritysten vuorovaikutteisuuteen, viraalimainontaan sekä hakukoneoptimointiin modernissa brändimaailmassa.

Menestynein brändi, 2020

Apple Inc.

$241.2 Mrd. markkina-arvo. 17% vuotuinen kasvu.