lauri@blocreative.fi
Soita matalalla kynnyksellä

Puhelimeen vastaa Lauri ja hän on kuulemma mukava.

Lähetä sähköpostia

Jännittääkö soittaminen? Ei se mitään, niin meitäkin. Lähetä sähköpostia, kun asiasi ei ole niin kiireellinen. Vastaamme 24 tunnin kuluessa saapuneesta viestistä.

Varaa etätapaaminen

Tavataanko vaikka nyt? Varaa tästä 15-minuutin mittainen etäpalaveri ja ratkotaan ongelmat heti.

7 suurinta markkinointimokausta

1. American Apparel

Kolmas heinäkuuta 2014 American Apparel julkaisi kuvan Challenger -avaruussukkulan räjähdyksestä. Vahingossa.

Yhtiö väitti luullensa kuvaa ilotulitukseksi, mutta kyseessä oli avaruussukkula Challengerin räjähdyskuva vuodelta 1986, jossa kuoli 7 astronauttia. Nopeasti nousseen somekohun vuoksi American Apparel pyysi nopeasti anteeksi sanoen: ”A young international social media employee who was born after the Challenger tragedy unfortunately re-blogged a photograph of the explosion on our Tumblr account”.

Vahinko vai ei?

2. Apple

Vuonna 2014 iPhone 6 puhelimen sekä ensimmäisen sukupolven Apple Watch älyrannekellon. Julkistustilaisuus tehtiin yhteistyössä Tim Cookin mukaan ”maailman parhaan bändin”, U2:n kanssa. Kun Cook ja Bono koskettivat toistensa sormia esiintyessään lavalla, U2:n uusin albumi lisättiin yli 500 miljoonan käyttäjän iTunes-kirjastoon lupaa kysymättä – halusi käyttäjä tai ei. Tämän lisäksi albumia ei pystynyt manuaalisesti poistamaan kirjastosta.

Apple käytti väitetysti 100 miljoonaa dollaria yksinoikeuksien hankkimiseen, mutta joutui lopulta käyttäjien painostuksen vuoksi luomaan sivuston, jota kautta käyttäjät pystyivät poistamaan albumin omasta iTunes-kirjastostaan. Kampanja nähtiin huonossa valossa, sillä se antoi ensivaikutelman siitä kuinka paljon kontrollia Applella oli käyttäjiensä laitteisiin.

3. Walkers

Vuonna 2017 brittiläinen Walkers pyysi kuluttajia Tweettaamaan itsestään selfien. Tämän tehdessään kuluttaja ansaitsi mahdollisuuden voittaa liput Champions-liigan finaaliotteluun. Selfiet julkaistiin automatisoidusti Walkerin twittertilille videona, jossa entinen huippujalkapalloilija Gary Lineker piti julkaistua selfietä kädessään ikään kuin tauluna. Koska internet on internet, Walkers joutui trollauksen kohteeksi. Gary Lineker nähtiin poseeraamassa sarjamurhaajien, seksuaalirikollisten ja diktaattorien kanssa. Ja jotta asiat olisivat varmasti huonosti, fiidiä syötettiin ulkotilaan sijoitetulle 10-metriselle näytölle. Lopulta Walkers joutui pysäyttämään kampanjan ja pyytämään anteeksi.

4. Cartoon Network

Vuonna 2007 Bostonissa pommiryhmä vastasi tutkintapyyntöön epäilyttävästä esineestä, joka oli sijoitettu ylikulkusillalle roikkumaan. Esinettä oli alun perin luultu pommiksi, mutta tehtävää suorittaessa pommiryhmä ymmärsi nopeasti sen olevan vain LED-valotaulu.

Kyseessä oli Cartoon Networkin sissimarkkinointikampanja koskien uutta TV-sarjaa. Kampanjan vuoksi teitä jouduttiin sulkemaan liikenteeltä ja pommiryhmä joutui kuluttamaan yli 12 tuntia vastatessaan yhteensä yli 30:n ilmoitukseen ”epäilyttävistä esineistä”, joista yksikään ei lopulta ollut pommi, vaan Cartoon Networkin mainoskampanja.

Cartoon Networkin palkkaamat henkilöt, jotka ripustivat valotauluja ympäri kaupunkia, pidätettiin lopulta poliisin toimesta ja he joutuivat suorittamaan 60 tuntia yhteiskuntapalvelua. Cartoon Network joutui korvaamaan kuluja yli 2 miljoonaa dollaria yhteistyökumppaneilleen sekä kaupungille.

5. Bud Light

Vuonna 2015 Bud Light tulosti etiketteihinsä lauseen ”The perfect beer for removing ”no” from your vocabulary for the night”. Tämä oli osa heidän “Up for Whatever”-kampanjaansa, jolla pyrittiin yhdistämään Bud Lightin juominen huolettomaan illanviettoon.

Kuten arvata saattaa, viesti ymmärrettiin täysin väärin. Tai oikein. Useat ihmiset suivaantuivat sosiaalisessa mediassa, sillä he ajattelivat lauseen viittavaan ikävämpiin asioihin, kuten tekosyihin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja seksuaalirikoksiin. Lopulta Bud Light joutui tekemään julkisen anteeksipyynnön vedoten vahinkoon.

6. The New York Times

Vuonna 2011 The New York Timesin tarkoituksena oli lähettää tilauksen lopettaneille henkilöille sähköpostiviesti, jossa pyydettiin harkitsemaan uudelleen tilaamista 50% alennuksen varjolla. He kuvittelivat lähettävänsä viestin 300:lle tuoreimmalle tilauksen peruuttaneelle asiakkaalle, mutta viesti päätyikin lähtemään 8.6 miljoonalle ihmiselle.

NY Times hoiti kriisiviestintänsä tilanteessa huonosti. Sen sijaan, että olisivat ottaneet vastuun vahingosta, he twiittasivat viestin, jossa väitettiin, että sähköpostiviesti ei ole New York Timesilta, vaan kyseessä on spämmiviesti. (Kuva tähän twiitistä).

Hieman myöhemmin NY Times kuitenkin kertoi julkisuudessa, että kyseinen viesti sittenkin tuli heiltä ja että kyseinen twiittaus, jossa sähköpostiviestin kerrottiin alun perin olevan spämmiä, oli niin ikään selittämätön vahinko. Ajatella.

7. Adidas

Vuonna 2017 Adidas päätti lähettää sähköpostia Bostonin maratoniin osallistuneille henkilöille onnitellakseen heitä maratonin suorittamisesta. Kaunis ajatus, eikö vain?

Sähköpostin otsikointi oli kuitenkin täysin epäonnistunut. Otsikossa luki ”Congrats, you survived Boston Marathon”. Yksinään tämä voisi mennä, mutta vain 4 vuotta aikaisemmin Bostonin maratonissa tapahtui pommi-isku, jossa kuoli 3 henkeä ja 260 haavoittui.

Välitön someraivo pääsi valloilleen twitterissä, jossa Adidasta syytettiin täysin harkitsemattomasta viestinnästä. Adidas pyysi myöhemmin anteeksi uudella sähköpostiviestillä, jossa todettiin, että he eivät olleet tajunneet ajatella otsikointinsa asiayhteyttä.

Miten tahtoisit edetä?